Budgetbeheer
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Geen wachtlijst
Zodra de aanmelding binnen is wordt binnen 5 dagen een afspraak gepland.
Persoonlijk en betrokken
Persoonlijk contact staat bij ons voorop!
Wanneer u (tijdelijk) niet in staat bent uw eigen inkomsten en uitgaven te beheren, kunnen uw financiën door een onafhankelijke derde worden beheerd. Dit wordt ‘budgetbeheer’ genoemd. Budgetbeheer is op vrijwillige basis. De toereikende Hand kan u helpen uw financiële zaken weer op orde te krijgen.We gebruiken de budgetbeheerrekening voor het betalen van uw vaste lasten, uw wekelijkse huishoudgeld, eventuele schuldaflossingen en overige posten zodat u daar zelf geen omkijken naar heeft.
Binnen het budgetbeheer stellen we een budgetplan op. Ook wordt er vanuit budgetbeheer een bedrag gereserveerd voor betalingen die incidenteel plaatsvinden en voor onvoorziene uitgaven. Door budgetbeheer wordt voorkomen dat er schulden ontstaan of dat al aanwezige schulden nog verder oplopen.
Het budgetbeheer is er uiteindelijk voor bedoeld om de stabiliteit in uw financiële situatie te herstellen. Is uw inkomen plotseling gedaald of zijn de schulden u boven het hoofd gegroeid en komt u er daarom zelf niet meer uit? In die gevallen zorgen wij er met budgetbeheer voor dat u de situatie weer op de rails kunt krijgen.
Wanneer u denkt de financiën weer zelf te kunnen regelen, dan neemt u het eenvoudig weer over.
Werkwijze van De toereikende Hand
Allereerst bezoeken wij u voor een informatief gesprek. Daarin kijken we alvast naar uw financiële zaken en wij vertellen u wat de intake inhoudt. We maken een globaal budgetoverzicht.
Als u besluit om door ons begeleid te worden, tekenen wij beiden een overeenkomst. Bij budgetbeheer zullen we voor u een zogenoemde ‘beheerrekening’ openen waarop voortaan uw inkomen wordt gestort en waarmee uw vaste lasten betaald worden.
Vervolgens informeren wij alle instanties en partijen die iets te maken hebben met uw inkomsten of uitgaven. Op uw eigen al bestaande rekening, ontvangt u wekelijks huishoudgeld.
- Inventariseren van de inkomsten, uitgaven, schulden en bezittingen
- Optimaliseren van inkomsten en uitgaven
- Opstellen van een huishoudelijk budget
- Inwinnen van informatie bij diverse relevante instanties of instellingen
- Wijzigen van gegevens bij instanties of instellingen
- Openen van bankrekeningen
- Aanvragen van huur- en zorgtoeslag
- Aanvragen van kwijtschelding van lokale belastingen
- Aanvragen van bijzondere bijstand
- Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte (box 1)
- Doorbetalen vaste lasten
- Begeleiden naar schuldhulpverleningsorganisatie
- Treffen van betalingsregelingen
- Indienen van nota’s bij de ziektekostenverzekering
- Uitvoeren van administratieve taken die hiermee in verband staan
- Verwerking van post